Najskôr povinnosti - potom zábava
Matej Hrúzik, pedagóg z Nitry spomína na to, ako na gymnáziu musel zmeniť prístup k štúdiu.
Rovnaký životný štýl som chcel uplatniť i pri mojom štúdiu na gymnáziu. Takmer ihneď mi bolo jasné, že to nejde ako kedysi. Výborný prospech bol zrazu minulosťou a rovnakou rýchlosťou sa vytratilo i mamkino nadšenie z účasti na rodičovských združeniach. V záujme získania "stratených mét“ sa pochvalné eufemizmy postupne nahrádzali direktívami až kým nenastalo domáce stanné právo – najskôr povinnosti, potom zábava. A vtedy sa hádam rodičia začali akosi intenzívnejšie zaujímať o moje vzdelávanie – kontrola známok, okamžitá príprava po príchode domov, záujem o dianie v škole, racionálne zdôvodňovanie zmeny životného štýlu...
V rámci preventívnych kontrolných opatrení nebolo nezvyčajné ani náhodné preskúšanie učiva, čo ma, samozrejme, privádzalo do zúfalstva. No nebolo to nič príjemné – takáto premena. A veru som neraz zaťal nechty do dlaní pri Petrovom vyzváňaní na rybačku či Marošových hvizdoch na odchod do posilňovne. Doma však platil výnimočný stav a ten som musel rešpektovať.
Dnes tomuto rodičovskému výchovnému "nakopnutiu“ blahorečím – zmena totiž nenastala šibnutím zázračného prútika, ale stálou drinou, systematickou prípravou a uvedomovaním si istých priorít. Prospech sa postupne dostával na pôvodné méty a až vtedy som bol schopný si uvedomiť, že už žiadny "výnimočný stav“ netrvá a môj nový prístup ku škole vychádza výsostne z môjho rozhodnutia "zabojovať“.
Zdroj: Matej Hrúzik pre Pravda Ženy
Foto: Archív