Covid jej otvoril brány k realizácii sna: Mária navrhuje pyžamá Priskini, v ktorých viete vybehnúť aj na ulicu a nikto to nespozná
Obdobie covidu trávila veľa prácou z domu a často v pyžame, v ktorom vybehla aj za kuriérom a nebola jediná. Vtedy si povedala, že musí mať pyžamo, ktoré vyzerá dobre aj na ulici a tu sa začal písať jej príbeh s vlastnou značkou Priskini.
Priskini
Kedy vznikla prvotná idea založiť značku Priskini?
Vždy som snívala o tom, že budem robiť niečo svoje, kde budem tvoriť a využijem aj svoju kreatívnu stránku. Nikdy som na to veľmi netlačila a hovorila som si, že raz to príde. Prišlo obdobie covidu a asi na každého to malo či pozitívny alebo negatívny vplyv. Veľa som pracovala a začala som pracovať z domu. Ráno som sa zobúdzala a končila neskoro večer a často som sa pristihla, že som pol dňa v pyžame a ani o tom neviem. Najlepšie boli situácie na ulici, kedy sme sa viacerí v pyžamách stretávali pri kuriérovi a len sa tak pousmiali, že ano, ešte sme v pyžame :). Vtedy som si povedala, že musím mať pyžamo, ktoré bude vyzerať tak dobre, že v ňom v pohode vybehnem na ulicu a nik si to ani nevšimne a tým to celé začalo. V novembri 2020 som si povedala, že budem robiť tie najlepšie pyžamá a presne o rok som spustila eshop.
Čo odzrkadľuje jej názov?
Priskini vychádza z mojej prezývky. Od detstva ma volajú takmer všetci Prisa a je to skratka z môjho rodného priezviska, ktoré takmer nikto nevedel prečítať. Ostalo mi to dodnes. Najprv som nechcela, aby sa názov značky spájal priamo so mnou, ale nakoniec ma presvedčila moja kamarátka, ktorá prišla s Priskini a teraz si už neviem predstaviť iný názov.
Ste lokálna značka. Dámske pyžamá a voľnočasové oblečenie sú vyrobené na Slovensku. Čo všetko to obnáša a čo bolo možno najťažšie?
Myslím, že celkovo byť lokálnou značkou je náročné. Keď sa dostanete k výrobnému procesu a dobre si zrátate svoje náklady zistíte, že byť lokálna značka znamená byť aj drahší a tam musí potiahnuť váhu váš produkt. Zistíte, že náklady su oveľa vyššie ako ste si možno mysleli a nájsť dodávateľov je často veľká výzva.
Nebudete značka pre každého, ale to neznamená, že svojou značkou a produktom si nemôžete získať veľa priaznivcov. Stále som však presvedčená o tom, že mať značku vyrábanú u nás na Slovensku bolo skvelé rozhodnutie. Všetky pracovné vzťahy sú viac osobnejšie, budujete si nie len značku, ale zároveň aj dobré priateľské a korektné vzťahy s partnermi a celý proces vie tým byť krajší. Myslím si, že dobre nastavenú spoluprácu si aj viac obe strany vážia a tak k nej pristupujú.
Toto platí aj na zákazníkov. Priskini mi prinieslo krásne priateľstvá, ktoré vznikli práve so ženami, ktoré si Priskini kúpili alebo chceli mať s nami spoluprácu a začali sme viac spolu komunikovať. Ľuďom sa čoraz viac páči nosiť slovenské veci a chcú vedieť kto je za tým a poznať vás. Priznám sa, že s týmto som mala na začiatku problém, ukázať seba ako tu tvár ,,behind the scenes,, ale už chápem, že to je pre zákazníkov oveľa ľudskejšie a sú radi v bližšom kontakte so značkou a jej tvárami.
Najťažšie zo začiatku pre mňa bolo zvyknúť si, že veci nevychádzajú len tak, ako si to predstavím a naplánujem. Materiál nepríde na čas, alebo zrazu zistíte, že už sa nevyrába a vy ste práve nafotili novú kolekciu. Dielňa nestíha, niečo sa pokazí, niekto ochorie a vy opäť začínate nový plán a meníte všetko na čom ste pracovali mesiace.
Teraz už tieto veci, myslím, zvládam lepšie a tým, že ešte aj pracujem a mám aj rozrastajúcu sa rodinku, skôr je pre mňa niekedy ťažké udržať tempo so značkou, aké by som chcela. Je to naozaj daily job. Tú značku musíte milovať a veriť jej a naučiť sa aj to, že nemôžete všetko robiť len vy :) Každopádne to, čo ma vždy opäť nakopne a dodá mi energiu je spätná väzba od zákazníčok.
Verte mi, že najlepšiu vec akú môžete pre niekoho urobiť je, povedať mu, že niečo robí dobre alebo sa vám páčia jeho veci, značka, práca… toto dodá každému novú energiu a chuť pracovať na značke ešte viac a lepšie :).
Ak by ste mali dať tri rady začínajúcej podnikateľke v oblasti módy, aké by to boli?
1. Ak veríš svojmu snu, určite choď do toho, prídu výzvy, ťažké dni, veľa krát budeš chcieť skončiť, alebo ťa budú odrádzať neprajníci, ale aj to k tomu patrí a zvládneš to :).
2. Ako sa hovorí, Ameriku už neobjavíš a môže sa stať, že tvoj nápad už niekde uvidíš, ale hlavné je, dať do každého kúsku seba.
3. Premysli si stratégiu tvojho predaja a kto je tvoj zákazník. Tvoje produkty nikdy nebudú na 100% pre každého, ale aj to je v poriadku :)
Dizajn a strihy si navrhujete sami? Aká je vaša predstava ženy, nositeľky Priskini?
Od začiatku, ako som začala uvažovať o Priskini a mala som základnú ideu, spolupracovala som so šikovnou dizajnérkou Danielou Husak. S ňou som si prešla moju myšlienku, skice, návrhy a moodbordy a postupne sme selektovali a kreovali prvú kolekciu. Tak je to aj dodnes. Len už nie sme známe, ale dlhoročné kolegyne a kamarátky :). Každý kúsok si spolu prechádzame, konzultujeme a Daniela potom tvorí strihy. Takto to funguje aj v druhej dielni, kde šijeme od začiatku. Buď priamo šijú už pripravené strihy alebo skúšajú strih podľa mojej predstavy. Niekedy je to naozaj dlhá cesta, nie všetko vyjde a niektoré nápady sú nezrealizované alebo čakajú na svoju chvíľu.
Priskini mi stále dokazuje to, čo som si priala. Aby sme boli značkou pre všetky ženy alebo široké spektrum žien. Nezáleží na veku, ani postave. Nositeľka Priskini je žena, ktorá sa má rada, alebo sa to učí. Chce si dopriať niečo lepšie pre seba, v čom sa bude cítiť skvele, komfortne a zároveň jej to dodá pociť voľnosti a slobody.
Čím sa pri svojich návrhoch inšpirujete?
Asi najviac je to každodenný život. Inšpirácie si ukladám a pozerám každý deň, ale povedala by som, že s Priskini ako mojim konceptom a značkou naozaj žijem. Riadim sa sama sebou a tým, čo by som chcela mať, vynosila to alebo v čom by som sa cítila naozaj dobre. Inšpirujú ma veci okolo mňa, to čo sa práve deje, ľudia, ktorých stretnem a musím povedať, že aj spätná väzba mojich zákazníčok, ktoré ma často nakopnú a inšpirujú na ďalší nový kúsok.
S akými materiálmi pracujete a odkiaľ nakupujete látky?
Od začiatku bola pre mňa priorita kvalita, jemný a hebký materiál. Začala som extra jemným saténom a moja ďalšia méta bola udržateľnosť a ekologické materiály. Hneď ako som objavila Tencel, vedela som, že toto je materiál, ktorý som hľadala. Presvedčil ma jeho celý príbeh, dopad na životné prostredie, jeho vlastnosti a to, že ho nazývajú aj materiálom budúcnosti. Má ekologickú výrobu, je to vlákno rastlinného pôvodu z obnoviteľných zdrojov a má výborné vlastnosti. Keďže Tencel ponúka viac materiálových možností, kolekcie sme rozšírili aj o voľnočasové – loungewear oblečenie a šijeme teda z Tencel – Ľanu, Tencelu a jemu podobnému Ecovero, ktoré je rovnako skvelé.
Dodávateľov máme zo Slovenska, Česka, ale aj iných európskych krajín. Musím povedať, že niekedy to je výzva nájsť niečo, čo si predstavíme a chceme, ale nie je to nemožné, len to niekedy trvá dlhšie, ako by sme si predstavovali.
Aké máte vízie so značkou do budúcnosti?
Určite by som bola veľmi rada, ak by značka pokračovala vo vízii byť tu pre ženy a pomáhať im. Od začiatku vzniku prispievame mesačne Lige proti rakovine na prevenciu ženských onkologických ochorení. Toto je niečo, čo chcem zachovať a ďalej to rozvíjať.
Chcem, aby sme sa priblížili aj k ženám mimo Slovenska a tak, dúfam čoskoro spustíme aj predaj do viacerých Európskych aj mimo Európskych krajín.
A samozrejme, budem rada, ak značka Priskini bude rásť, ale stále ostane vyrábaná lokálne na Slovensku. Chcem, aby sme si udržali slow fashion koncept, dbali na udržateľnosť aj v tom viac edukovali naše zákazníčky a ukazovali naše hodnoty. Bola by som rada, ak by aj Priskini prispelo k rozumným nákupom a podporovalo zákazníčky uprednostniť kvalitu a aj lokálnosť pred plnými skriňami lacných kúskov, ktoré nenosíme. Dá sa to aj inak a verím, že budeme k tomu ako značka prispievať :).
Už 14. júna si môžete Priskini kúsky pozrieť, vyskúšať alebo kúpiť na POP-UPe v Ateliéri Jarabina (Košická 35), Zwirn v Bratislave v čase od 10-18.00.
Celú ponuku nájdete na www.priskini.sk