Na kráľovskej svadbe sa dá kráľovsky zarobiť
Britský deň D nastane 29. apríla. Ale už dnes Londýn aj celú krajinu zaplavili suveníry od výmyslu sveta.
Nechýbajú tradičné turistické hrnčeky na čaj, ale ani porcelánové servisy za výhodné ceny. Tanier s podobizňou snúbencov ponúka aj denník Daily Mail. Kto nad ním ohŕňa nosom, môže siahnuť po humorných čajových vreckách s portrétmi členov kráľovskej rodiny. Dva mesiace pred svadbou šialenstvo v Británii graduje. Po kondómoch s podobizňami princa a jeho vyvolenej sa na trhu objavili ich postavičky vytvorené zo šunky a vosku.
Británia zajasala, keď hovorca princa Charlesa oznámil zásnuby jeho staršieho syna Williama s dlhoročnou priateľkou Kate Middleton. Po sedemročnom vzťahu to už všetci očakávali a svadobné šialenstvo mohlo vypuknúť. Svadba prišla vhod najmä obchodníkom, keďže svadba následníka trónu sa nekoná každý deň. Od začiatku je jasné, že svadba posilní monarchiu. Verejnosť je však presvedčená, že účet za ňu by mala platiť samotná kráľovská rodina. Osemdesiat percent opýtaných v prieskume denníka Daily Mail uviedlo, že daňoví poplatníci by s výdavkami na svadbu nemali mať nič spoločné. Odhaduje sa, že svadba bude stáť niekoľko miliónov libier. To však neznamená, že sa Briti na svadbu netešia. Práve naopak.
Ľahni si a mysli na Anglicko
Daily Mail zistil, že dve tretiny žien a štyridsaťšesť percent mužov si myslia, že Katine zásnubné zafírové a diamantové šperky sú štýlové a elegantné. Na to okamžite zareagovali obchodníci, ktorí začali predávať ich lacnejšie verzie pre ľud. Pre veľký záujem zákazníčok britské butiky, ale aj obchodné reťazce vrátane Tesca zaradili do ponuky model šiat, ktorý mala Kate na sebe na oficiálnej zásnubnej fotografii. Pre tých, čo sa do šiat štíhlej snúbenice nezmestia, sú to tričká, uteráky, lyžičky, hrnčeky, pohľadnice.
Podobizeň snúbencov možno nájsť na čomkoľvek. Otázne je, či sa Kate a princ tešia z kondómov s vlastnou podobizňou, ale to výrobcovi neprekáža využiť ich popularitu a propagovať výrobok slovami: Podobne ako kráľovská svadba aj sex s vaším milovaným je nezabudnuteľná príležitosť. Zberateľská škatuľka s troma kondómami a portrétom páru na obale stojí päť libier. Na škatuľke je napísané, že prezervatívy spájajú silu princa s podajnou citlivosťou budúcej princeznej a sľubujú kráľovské potešenie. Výrobok je vraj skutočným kráľom medzi kondómami. Editorka kráľovského magazínu Majesty Ingrid Sewardová označila produkt so sloganom Ľahni si a mysli na Anglicko za skutočne nevkusný a zraňujúci.
Romantickejšie duše ocenia skôr komiks v podobe fiktívneho denníka, založený na príbehu lásky Williama a Kate. Britský vydavateľ dramaticky podáva životy snúbencov v diele nazvanom Veľmi verejná love story. Britský komiksový spisovateľ Rich Johnston rozpráva príbeh páru vo dvoch smeroch, závisí od toho, či čítate spredu, alebo zozadu. Oba príbehy sa v strede stretnú a končia sa - ako inak - svadbou. Prvá časť knihy, ktorú nakreslil Walesan Mike Collins, rozpráva Katin príbeh v štýle dievčenského komiksu zo sedemdesiatych rokov, no kombinuje ho s veľmi modernými prvkami. Každej udalosti dodáva hĺbku a rezonanciu fiktívneho denníka. Druhú polovicu nakreslil škótsky umelec Gary Erskine - tá sa nesie v bombastickom duchu a sleduje osudy Williama od čias rugbyových zápasov na strednej škole Eton až po armádny tréning v Sandhurste a výcvik v RAF. Dej sa odvíja cez novinové titulky a armádne správy, pripomína športový komiks pre chlapcov.
Reputácia komiksov za posledných dvadsať rokov vzrástla. Už sa im nikto nevysmieva ako detinskej zábavke rozprávajúcej príbehy amerických superhrdinov. Pokrývajú všetko od politických melodrám až po kuchárske knihy.
Po stopách párika za necelých dvetisíc libier
Keď zvážime množstvo rôznorodých suvenírov od päťlibrových kondómov až po tristodolárové šaty, nečudo, že Briti očakávajú posilnenie svojej ekonomiky. Podľa odborníkov na prieskum maloobchodu zo spoločnosti Verdict by predaj suvenírov mohol priniesť dvanásť až osemnásť miliónov libier, čo je štrnásť až dvadsaťjeden miliónov eur. A predaj tovaru súvisiaceho so samotnou svadbou by mohol prevýšiť dvadsaťšesť miliónov libier, čo je je viac ako tridsať miliónov eur. Slušne si zarobia aj predavači jedla a občerstvenia, ktorí môžu zarobiť až tristošesťdesiat miliónov libier. Tržby z cestovania a turizmu by sa podľa očakávania mali zvýšiť o dvestošestnásť miliónov libier.
Britská turistická agentúra Visit Britain zodpovedná za marketing krajiny v zahraničí už ponúka prehliadky nazvané British Royal Wedding Escape a William and Kate´s Wedding Walk. Prvá prehliadka stojí 1 995 dolárov na osobu a ponúka prehliadku po trase, kadiaľ pôjde svadobný sprievod, súkromnú prehliadku Windsorského hradu, ktorý je obľúbeným víkendovým sídlom kráľovnej Alžbety, fľašu šampanského na prípitok kráľovskému páru, oficiálny svadobný suvenír, program udalosti a iné veci. Druhá prehliadka je lacnejšia. Za dvadsaťštyri dolárov pôjde turista popri obľúbenom londýnskom nočnom klube Mahiki, kam sa chodia William a Kate zabávať, popri Garrard ´s Jewellers (kráľovskí klenotníci), popri kanceláriách Katinho otca Richarda Midletona a obchode, kde Kate pracovala, popri hoteli Ritz, popri Williamovom pánskom klube, jeho obuvníkovi a paláci St. James a Westminsterskej katedrále, kde sa bude konať svadba.
Šálku lásky či radšej labute?
Aká by to bola kráľovská svadba bez vlastnej pamätnej mince. Nie každý suvenír sa vydarí, dôkazom je minca s podobizňou snúbencov. Princov profil podľa kritikov vyzerá málo realisticky a Kate je už celkom na nespoznanie. Vyzerá staršia a okrúhlejšia, ako je v skutočnosti. O niečo lepšie dopadla ženíchova babička kráľovná Alžbeta II., ktorej profil zdobí druhú stranu mince. Pritom podobu mince schválili všetci zobrazení. Hovorca mincovne povedal, že sa inšpirovali fotografiami páru z istého športového podujatia.
Komu sa suveníry zdajú príliš drahé, môže ich zlacniť, ak sám priloží ruku k dielu. Digitálna technológia totiž umožňuje každému vytlačiť si Williamov či Katin portrét na hrnček a aukčný portál ebay ponúka množstvo lacných tričiek, osušiek a náprstkov s podobou páru. Niektoré si zo svadby uťahujú. Nápisy na nich hlásajú Ďakujeme za deň voľna či Mala som to byť ja. Zostáva tiež možnosť povzniesť sa nad celou záležitosťou so suvenírmi a otvorene pohŕdať kráľovskou šálkou lásky s dvoma uškami či súpravou bielych alebo zlatých ťažidiel v tvare labutí.
Svadba v 3D
Televízne spoločnosti vraj premýšľajú o vysielaní kráľovskej svadby v 3D kvalite. Inšpirovala ich popularita filmov Avatar či Alica v krajine zázrakov, ktoré túto technológiu ponúkli širokej verejnosti. Majitelia televízorov s funkciou 3D sa budú cítiť ako v kine, uvidia kráľovský pár skoro ako živý.
O obľube kráľovských svadieb svedčí aj nárast počtu dievčat, ktoré sa volajú rovnako ako princezná. Stránka ancestry.co.uk zistila, že v prípade svadby princeznej Diany v roku 1981 pribudlo Dián, obdobné to bolo pri svadbe kráľovnej Alžbety. Dokonca aj svadba kráľovnej Viktórie v roku 1840 znamenala nárast Viktórií o 35 percent. Ktovie, koľko pribudne tento rok bábätiek s menom Kate.
Text: Katarína Sedláková a Zuzana Hlavačková pre Magazín Pravdy
Foto: SITA/AP Photo