Presunúť na hlavný obsah

Tip na víkend: Lesnou železničkou po bielej Orave

Lifestyle

Oravskú lesnú železnicu nezastaví ani zima, mráz či husté sneženie. Návštevníkov a turistov zoberie na dobrodružnú jazdu každý deň po celý rok.

Vlak vychádza zo stanice Tanečník, ktorá sa nachádza pri Oravskej Lesnej. Mašinka zapíska, prejde cez mostík, okolo niekoľkých domov, cez snehovú pláň zamieri do lesa až kým sa nedostane do sedla Beskyd, kde sa v minulosti spájali oravská s kysuckou úvraťovou železnicou.

"Oravská príroda je v zime veľmi pekná, všade je veľa snehu, vláčik ide v závejoch, je to úplne iná atmosféra ako v lete," hovorí správca Oravskej lesnej železnice Peter Klinovský. Blízka vyhliadka v dobrom počasí ponúka veľmi pekný výhľad na Západné Tatry a Malú Fatru. Jazda spolu s vychádzkou na vyhliadkovú vežu aj s prehliadkou expozície, ktorá približuje život a ťažkú prácu na železnici v minulom storočí a ťažbu dreva, trvá približne jednu hodinu.

Momentálne prírodu v okolí Oravskej lesnej železnice pokryl sneh do výšky asi 40 centimetrov. Kým sa vláčik vydá na jazdu s turistami, musia pracovníci železničky upraviť trať, poradiť si so snehovými závejmi, očistiť výhybky a priecestia. "Trať sa udržiava podobne ako sa udržiavajú cesty, teda keď sneží, tak lokomotíva s pluhom musí pravidelne pluhovať trať, aby bola zjazdná," vysvetľuje Klinovský.

Podľa toho koľko príde turistov, vypravia pracovníci železnice na trať aj lokomotívu. V prípade viac ako 12 ľudí ide motorová lokomotíva s vozňom, ak je ľudí menej štartuje zo stanice s návštevníkmi motorová drezina. Vo vyhradených termínoch jazdí aj parná lokomotíva "Gontkulák", ktorú sa po rokoch chátrania podarilo vrátiť na trať po rozsiahlej rekonštrukcii minulý rok, pred letnou sezónou.

Zaujímavosťou je, že táto 83-ročná parná lokomotíva je jedinou úzkorozchodnou zachovanou lokomotívou. Bola poslednou lokomotívou, ktorá prešla po bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnici v čase, keď sa ju štátne lesy ako stratovú záležitosť rozhodli zlikvidovať.

Z pôvodnej vyše 110 kilometrov dlhej trate zostalo po likvidácii v roku 1972 len osem. Dovtedy od začiatku 20. storočia vozila drevo vyťažené v neprístupnom teréne až k zákazníkom. Spočiatku viedla z Oravskej Lesnej cez Zákamenné do Lokce a neskôr ju prepojili s kysuckou železnicou.

Po tom, čo železnička prešla do správy Oravského múzea, sa začal dlhý proces záchrany chátrajúcej pamiatky za výdatnej pomoci dobrovoľníkov. Od roku 2008 sa po trati dlhej 3,5 kilometra začali voziť prví návštevníci múzea.

Informácie o cestovnom poriadku, odchodoch vlakov zo stanice Tanečník, prevádzke železnice a ďalšie informácie sa záujemcovia môžu dozvedieť na stránke Oravského múzea (www.oravamuzeum.sk).

Text: Renáta Jaloviarová pre Pravdu
Foto: autorka, archív Oravského múzea