Movie inspo: Yves Saint Laurent a jeho genialita, masívny úspech či boj s démonmi
,,Vždy som veril, že móda neexistuje len preto, aby ženy skrášľovala. Ale i preto, aby im dodala odvahu a sebavedomie,“ povedal muž, ktorý nás prvý obliekol do pánskeho smokingu, narušil trend úzkeho pásu a oslobodil ženské telo v priehľadnom mušelíne.
Yves Henri Donat Mathieu Saint Laurent alebo Yves Saint Laurent, ako tohto velikána pozná celý svet, by tento rok oslávil 85. narodeniny. Jeho silný odkaz a štýl rezonuje dodnes a stáva sa inšpiráciou dizajnérskych kolekcií aj pre rok 2021.
Prečítajte si: Lady Gaga v novom filme House of GUCCI: Ako Patrizia Reggiani hviezdi v šperkoch BVLGARI
Napriek jeho pochybnostiam o vlastnom talente Saint Laurent úspešne šokoval a ovládal módnu scénu niekoľko dekád. Definoval imidž modernej ženy, keď z pánskeho obleku vytvoril ženské šaty. Zaviedol nové prvky ako safari košele, čipkované šaty a v priehľadných blúzkach ako prvý odhalil ženské prsia. Jeho genialita nemala hraníc a jeho životný príbeh stále zvádza k nezodpovedaným otázkam.
Sám sebou
Yvesovo detstvo bolo úzko späté s alžírskym mestom Oran, kde vyrástol spolu s jeho dvoma sestrami. Už ako malý chlapec vystrihoval zložité papierové návrhy pre svoje prvé kartónové modelky. Ako syn riaditeľa poisťovacej spoločnosti navštevoval súkromnú chlapčenskú cirkevnú školu, kde sa však pre svoju krehkosť a odlišnosť stával častým terčom šikany. Dlhoročné osočovanie zo strany spolužiakov niesol ťažko, no ani to ho neodradilo od veľkého sna – stať sa slávnym návrhárom s vlastným módnym salónom v Paríži. Už ako 16-ročný opustil školu a rozhodol sa zúčastniť súťaže pre mladých dizajnérov, kam poslal svoje tri nákresy. Podarilo sa mu zvíťaziť a o niečo neskôr v tej istej súťaži dokonca poráža aj nemenej talentovaného Karla Lagerfelda. Vtedajšieho riaditeľa Vogue Michela de Brunhoffa Yvesove návrhy natoľko nadchli, že ich okamžite ukázal Christianovi Diorovi. A tak ako sedemnásťročný v sprievode matky Lucienne navštívil Paríž a už v roku 1955 ho Dior angažoval za svojho prvého asistenta.
Čítajte viac: Životopisný film House of Gucci: Odkrýva nielen príbeh vraždy, ale aj vykreslenie módneho šialenstva a chamtivosti
Splnenie sna
Pre mladého Laurenta bola práca u jednej z najväčších legiend vtedajšieho módneho sveta absolútnym naplnením. Dior ho fascinoval. „Nemohol som pred ním ani hovoriť. Naučil ma základy môjho umenia,“ ako neskôr sám spomínal. V roku 1957 Christian Dior na dovolenke v Taliansku nečakane zomiera. Slávny módny dom stojí pred finančným krachom a jeho novým umeleckým riaditeľom sa ešte ako 21-ročný stáva Yves Saint Laurent. Monsignor Dior si ho sám pred smrťou vybral ako svojho nástupcu a potvrdil tak súzvuk ich osobností. Obaja pochádzali z majetných rodín, oboch formoval silný vzťah k matkám a móde, milovali umenie, vyhľadávali intelektuálnu spoločnosť a obaja zakúsili úskalia odlišnej orientácie. Mladý riaditeľ prichádza s novou jarnou kolekciou 1958 s názvom Trapeze. Okamžite sa stáva obrovským hitom a parížska tlač nešetrí chválou na vychádzajúcu hviezdu módneho neba. Do Diorovej haute couture sa Yvesovi podarilo vložiť viac pružnosti a ležérnosti, no s rovnakou eleganciou a precíznosťou jeho veľkého učiteľa.
Módna prehliadka novej kolekcie avšak nie je potvrdením toho, že Yves Saint Laurent je mužom na správnom mieste a že má na to viesť taký obrovský a slávny módny dom. Vďaka nej sa však zoznamuje so svojím osudovým partnerom Pierrom Bergé. Ten sa stáva nielen jeho celoživotnou láskou, ale aj budúcim obchodným spoločníkom, o tri roky neskôr pri založení samostatnej značky.
Závan zmien
V ďalšej Saint Laurentovej tvorbe pre značku Dior sa začínajú naplno prejavovať rozdiely jeho predchodcu a mladého inovátora, ktorý túžil priniesť spirit ulice do vysokej módy. Jeho jesenná kolekcia nebola prijatá s nadšením a nasledujúcu v štýle dnes už ikonického ,,beatlooku“ celkom zdrvila negatívna kritika médií. Samozrejme, nie všetka klientela sa nechala ovplyvniť tlačou a rok po úspešnej Saint Laurentovej prehliadke ho oslovila vtedy ešte študentka Farah Diba, aby jej navrhol svadobné šaty pre veľkolepú svadbu s iránskym šachom Muhammadom Rezou Pahlavím. Úchvatná róba sa vo svete stala témou číslo jeden a Yves sa tak dostáva do povedomia medzinárodných prominentov, medzi ktorých napríklad patrila aj monacká kňažná Grace.
Vzostupy a pády
Odlišný štýl, ktorý bol veľmi vzdialený od priamočiareho luxusu predchádzajúcej éry Diora, a pretrvávajúca nedôvera v Saint Laurentove kvality utvrdili majiteľa módneho domu Marcela Boussaca, že je čas zbaviť sa mladého riaditeľa. V roku 1960 v dobe prebiehajúcej alžírskej vojny hrá Boussacovi povolávací rozkaz pre Yvesa takpovediac do karát. Saint Laurent povinne nastúpil na vojenskú službu, no život vojaka bol pre krehkého umelca jedným z najhorších zážitkov. V službe vydržal iba tri týždne a po psychickom zrútení ho hospitalizovali na psychiatrickej klinike vo Val-de-Grace. Dostával silné sedatíva, rôzne psychofarmaká a takisto sa podrobil liečbe elektrošokmi. Po neskutočných mukách vážil iba 35 kíl a pri zotavovaní mu nepomohla ani novinka, že bol vyhodený zo zamestnania. Napriek traume z pobytu v nemocnici, ktorá pravdepodobne naplno spustila Yvesove psychické problémy aj v jeho neskoršom živote, zostal naplno odhodlaný bojovať o svoju budúcnosť. Po prepustení zažaloval módny dom Dior za porušenie jeho zmluvy a vyhral súd. Od začiatku vedel, že ak sa chce postaviť na vlastné nohy, potrebuje pomoc. Jeho spojencom sa nestal nikto iný ako Pierre Bergé a spoločne založili na ulici Sopontini neďaleko Champs Elysées vlastnú značku známu pod tromi symbolickými písmenami YSL.
Neprehliadnite: Seriálový hit Netflixu Halston: Vzostupy a pády celebritného dizajnéra, ktorého preslávila aj Jackie Kennedy
Saint Laurent (2014)
Yvesova genialita a masívny úspech jeho samostatnej tvorby je poznamenaná bojom s vlastnými démonmi. Veľký tlak, pod ktorým sa ocitá (každoročne musí prísť s dvoma haute couture a dvoma prêt-à-porter kolekciami), ho opäť privedú k drogám, alkoholu a opakovaným depresiám. Najdramatickejšie roky života návrhára (1965 – 1976) veľmi citlivo a artovo zároveň zachytáva film režiséra Bertranda Bonella. Hlavnej úlohy sa zhostil charizmatický Gaspard Ulliel, ktorý sa doslova stal Saint Laurentom. Dokonale vystihol jeho držanie tela, špecifický a veľmi pokojný tón hlasu bez toho, aby pôsobil zzenštilo či umelo. V prípade Yvesových múz režisér stavil na šarmantnú Léu Seydoux, ktorá stvárnila Loulou de la Falaise. Snímka odhaľuje osudovosť ich stretnutia a vzájomnú blízkosť. Eklektický štýl, provokatívnosť a sexepíl mladej múzy naštartoval Yvesovu fantáziu. Loulou bola doslovným ,,katalyzátorom objavenia farieb“ v jeho kolekciách začiatkom 70. rokov. Film obsahuje množstvo zaujímavých fragmentov, ktoré dotvárajú celok Saint Laurentovho životného príbehu. Jedným z nich je aj scéna zachytávajúca fotenie v parížskej uličke Rue Aubriot dnes už ikonického Le Smokingu Helmutom Newtonom pre francúzsky Vogue 1975.
Anthony Vaccarello, súčasný kreatívny riaditeľ YSL, pre obdobie jeseň/zima 2021 oživil a výrazne skrátil klasický dámsky kostým monsieura Laurenta zo 60. rokov a vzdal hold jeho beat-looku ultra dlhými koženými čižmami. Celá kolekcia sa nesie v hravom a odľahčenom glamour štýle, ktorý sa prebúdza opäť k životu. Značky ako Gucci, Balenciaga, Chanel, Prada či Dries Van Noten znovu objavili perie, flitre a metalické materiály. Stylingy prichádzajú ako protiváha k striktne pohodlným outfitom, ktoré ovládli naše šatníky minulú sezónu. Posolstvo je jasné: budúcnosť je svetlá, dovoľte si zažiariť! Nech sa túto jeseň rozhodnete investovať do akéhokoľvek luxusnejšieho kúska, majte na pamäti slová nesmrteľného génia Yves Saint Laurenta: ,,Módne trendy sú pominuteľné, štýl je večný.“