Presunúť na hlavný obsah

Francúzska módna škola na Slovensku: Nový projekt, ktorý zaujme každého nadšenca módy

Móda

MOD ́SPE Paris Central Europe je prvou vysokou školou svojho druhu v regióne strednej Európy a brány pre študentov otvára v Bratislave v septembri tohto roka.

„MODˈSPE Paris vznikla vo Francúzsku pred viac ako 20 rokmi práve z potreby módnych a odevných spoločností zvučných mien vychovať si ľudí samých pre seba tak, aby študovali špecifické zákonitosti fashion manažmentu, marketingu, ale aj sociálne aspekty správania sa na špecifickom trhu módy a dodnes je prioritou školy byť v súlade s potrebami módneho priemyslu a pružne na ne reagovať. Veď dnes odevná stránka módy tvorí menšiu časť módneho priemyslu,“ prezrádza nám viac o podstate projektu výtvarníčka Jana Reháková-Lalová, ktorá sa tiež pričinila o to, že táto vysoká škola už v septembri otvorí svoje brány pre prvých študentov. Kto má šancu dostať sa na túto školu, čo na neho čaká, ale aj dôvod, prečo práve naše hlavné mesto sa stalo jej sídlom, sa dozviete ďalej v článku.

Prečítajte si: Rozhovor: Štylistka Zuzana Kanisová otvorene o móde na Slovensku aj chybách, ktorých sa ženy dopúšťajú

Výtvarnému umeniu sa venujete niekoľko rokov, no teraz ste sa pustili do niečoho iného - otvorenia módnej školy. Čím vás tento projekt zaujal natoľko, že ste sa rozhodli do neho zapojiť?

Je pravda, že srdcom som výtvarníčka, napriek tomu som vyštudovala aj právo a to ma práve vedie, ako to ja nazývam, k práci v „reálnom svete“. Vždy som sa popri maľbe venovala aj rôznym novým projektom, ich tvorbe a manažovaniu, ale stále ma lákalo prepojenie výtvarného a manažérskeho aspektu. Keď som sa stretla s možnosťou získať MODˈSPE Paris pre Slovensko a strednú Európu, bola to veľká výzva a naša snaha sa nám podarila zrealizovať, takže v septembri začíname!!!

Aký je Váš vzťah k móde? Predsa len pustiť sa do niečoho podobného si vyžaduje aj určitý rozhľad...

Ako každá žena, módu milujem, fascinuje ma jej hravosť, bezhraničná kreativita, smerovanie svetových trendov. A ruku na srdce, nie je to práve móda, vzťah k nej, ktorá je jednou z najčastejších a najdiskutovanejších, celkom určite aj najpopulárnejších tém v rozhovoroch dievčat a žien takmer na celom svete a bez obmedzenia veku? Všetkým nám, a teda aj mne, prináša možnosť vonkajšej prezentácie, zvýraznenia vlastnej identity, alebo len prejavu momentálnej nálady. Isté je, že práve móda, toto skvelé umenie, zušľachťuje, kultivuje ľudí. Od mladosti som sledovala trendy, ale aj stabilné zásady fenoménu módy. Je však pravdou, že som ešte pred pár rokmi nepredpokladala, že niekedy budem pracovať tak blízko k príťažlivému svetu módy,  ba čo viac, pôsobiť priamo v jeho zákulisí. Teší ma to, zároveň si uvedomujem, že je to nielen obrovská výzva, ale aj veľká zodpovednosť.

Vysoká škola takého zamerania je na Slovensku prvá svojho druhu, čo si od toho sľubujete?

MODˈSPE Paris Central Europe prichádza do Bratislavy s jasným cieľom – ponúknuť nový druh štúdia v oblasti, aká sa v našom regióne neposkytuje, dať šancu študentom a neskôr ich zamestnávateľom získať kvalitného, vzdelaného, skúseného a kreatívneho odborníka v módnej branži. Ide o obchodnú vysokú školu a školu módy v jednom. Vyučovanie na škole pozostáva z dômyselnej kombinácie tvorivosti a obchodu. Znalosť produktu, oduševnenie, otvorenosť voči svetu a jeho vývoju sú jeho jadrom.

MODˈSPE Paris Central Europe formuje talenty, profesionálov schopných zvládnuť marketingové a obchodné stratégie, nákup, komunikáciu v odvetví módy, luxusu a dizajnu. Vysoká škola si taktiež dáva za úlohu posilňovať kompetencie aktérov tejto oblasti počas celého trvania ich kariéry, aby mohli s predstihom strategicky reagovať v oblasti značiek.

Aké kritériá musí uchádzač o štúdium spĺňať a naopak, čo môže škola absolventovi ponúknuť?

MODˈSPE Paris Central Europe je zahraničnou vysokou školou, na ktorej garantujeme štúdium s vysokým podielom zahraničných pedagógov a špičkových lektorov. Tí budú prichádzať do Bratislavy v každom semestri, a preto prvoradou podmienkou uchádzača o štúdium u nás, je znalosť angličtiny, ako vyučovacieho jazyka. Záujem o módu, ako takú, kreativita myslenia a schopnosť na sebe pracovať sú predpokladom úspešného študenta. 

Móda je nesmierne dynamická, je to doslova živý, neustále sa meniaci organizmus. A ten potrebuje nielen fantastických  tvorcov, ale aj skvelých biznismenov. Naši študenti,  absolventi našej školy budú presne takými. Svet módy, módny trh, ich akútne potrebuje. Štúdium na našej škole bude dozaista príťažlivé aj preto, že je duálneho typu. Teda popri teoretických predmetoch každý študent v každom roku štúdia absolvuje prax (až 280 hodín ročne) v niektorej z módnych spoločností,  čo mu umožní nielen získanie skúseností, ale aj výhodnejšie postavenie na trhu práce. Úspešnosť zamestnania absolventov MODˈSPE Paris je na úrovni 85-90%, zvyčajne v niektorej zo spoločností, kde absolvovali prax. Na našej škole budú prednášať zväčša odborníci z praxe. Hrdíme sa napĺňaním sloganu  „škola odborníkov pre odborníkov“.

Mohlo by vás zaujímať: Fero Mikloško ohúril najnovšou kolekciou: Návrhár prezradil trend, ktorý by nemal chýbať v našich šatníkoch

Prečo ste sa rozhodli práve pre Bratislavu? Čo bolo rozhodujúcim faktorom pri voľbe tohto mesta?

Svet je o využitých a nevyužitých príležitostiach, my sme dostali šancu získať pobočku MODˈSPE Paris na Slovensko. Prirodzene, že jedným z rozhodujúcich kritérií bola nielen skvelá geografická poloha nášho hlavného mesta, v istom zmysle srdca Európy, ale aj naše kontakty na parížsku „základňu“ a ich veľká dôvera v nás. Isteže sa mohli rozhodnúť pre niektoré z iných európskych miest. Sme nadšení, že si vyvolili práve nás. A tak sme ako tím ani na chvíľu nezaváhali a chopili sa šance. Pripravili sme podklady, vypracovali  projekt a požiadali o povolenie na založenie pobočky prestížnej francúzskej vysokej školy. Naša práca bola úspešná a nás teší, že ponúkame takýto produkt – bakalárske štúdium FASHION PRODUCT MANAGER - za akým  sa v minulosti cestovalo za hranice. Po jeho úspešnom ukončení bude možnosť pokračovať v magisterskom štúdiu. 

Módna tvorba na Slovensku je zatiaľ veľmi obmedzená, návrhári sa sústreďujú najmä na zákazkovú tvorbu a navrhovanie spoločenských šiat. V čom vidíte najväčší problém, že prêt-à-porter kolekcie u nás zatiaľ takmer nikto netvorí? 

Nielen ja si myslím, že na Slovensku a v strednej Európe sú špičkový návrhári, avšak akoby sme šli na celú tému akosi z opačného konca. Najprv dáme do hry vlastné meno a kolekcie a čakáme, že si nás niekto všimne. Veľký návrhári však väčšinou získali svoje postavenie postupne a hlavne prácou pre niektorú z viac  či menej zvučných fashion spoločností, čo im dalo priestor na realizáciu a tiež na obrovské skúsenosti, ktoré postupne pretavili do svojho mena – svojej značky. Je nezanedbateľné, že ako návrhár ste len vrchol ľadovca a vaše zázemie vám umožňuje rozlet. Ak ste návrhár, manažér, investor a ešte aj vodič v jednom máte to príliš ťažké a zložité...

Neznamená to teda, že absolvent takejto školy má šancu preraziť len v zahraničí, vzhľadom na postavenie módy ako takej na Slovensku?

Na Slovensku, a ja stále opakujem aj v strednej Európe, pretože sme na danom poli veľmi podobní, je dostatok spoločností, ktoré sa zaoberajú textilnou výrobou, obchodom a vôbec módnym priemyslom. 

Neprehliadnite: BCBG: Jar v znamení rozmanitosti a ženskosti: Nechajte hovoriť šaty za vás a zvýraznite siluetu

Čo by podľa Vás mohlo pomôcť domácim návrhárom k rozvoju vlastnej značky?

Zamyslela by som sa, akým smerom sa reálne chcem uberať, či svoje schopnosti neviem ponúknuť niekomu, kto by mi zaručil finančné zabezpečenie a ja na oplátku by som ponúkla svoje meno. Nie je to ľahké a súlad majiteľa výrobnej spoločnosti s návrhárom môže byť tŕnistou cestou. Viem, že to možno znie romanticky, ale aj naša škola chce prispieť k chápaniu módy ako biznisu dvoch stránok – kreatívnej a komerčnej a otvoriť tak možnosti obom stranám. Zároveň existuje druhá alternatíva kombinácie vlastnej značky návrhára s manažérom, ktorý mu pomôže vyriešiť mnohé úskalia obchodu a marketingu a spolu sa posunú vyššie, ale toto je asi ťažšia cesta. Možností je niekoľko, ale hlavne módny priemysel je tímová hra.

Nebola by možno vhodnejším miestom pre takúto školu Praha? Predsa len módny biznis sa tam dostáva do popredia rýchlejšie ako u nás a čoraz viac dizajnérov sa púšťa aj do prêt-à-porter tvorby.

Pre nás je najvhodnejším miestom Bratislava a práve preto sa škola otvára v jej centre na Hviezdoslavovom námestí. Bratislava je centrom strednej Európy, je príjemným, bezpečným a študentským mestom neďaleko veľkých konglomerátov ako Viedeň, Budapešť, ale v podstate aj Praha. Je pre nás cťou, že vysoká škola módy a obchodu MODˈSPE Paris Central Europe otvorí svoje brány práve v Bratislave. Už sa veľmi tešíme!

Ďakujeme a prajeme úspešný štart projektu!