Presunúť na hlavný obsah

Prečo je pre deti dôležitý pohyb už od útleho detstva? Dokáže ovplyvniť ich inteligenciu i pamäť

Feminity

Áno je to tak. Už od ranného detstva by ste mali u dieťatka začať s organizovanou cielenou pohybovou aktivitou. Pomocou hry totiž dieťa stimulujete, neskôr ho viete takto učiť farby, písmená, geometrické tvary, či dokonca pripraviť ho na príchod do škôlky.

Vyspovedali sme Michaelu Dankovú zo Sport Kids Academy a tá nám prezradila, prečo je pre deti pohyb už od útleho detstva nenahraditeľný.

Kedy je najvhodnejšie začať u malých detí s cielenou pohybovou aktivitou? 

Už od batolivého obdobia je vhodné začať s organizovanou cielenou pohybovou aktivitou. Do jedného roka by malo dieťa prejsť niekoľkými fázami, malo by si osvojiť základné zručnosti, akými sú I. vpriamenie, II.vzpriamenie, plazenie, šikmý sed, lozenie, stoj bez opory. Obdobie do 1 roka je pre dieťa veľmi náročné, aby zvládlo okrem adaptácie na svet aj niekoľko nových zručností, práve preto by sme mali začať s cielenou pohybovou aktivitou, aby sme mu pomohli ich zvládnuť predovšetkým správne v súlade so psychomotorickým vývojom. Čím skôr začneme, tým bude spokojnejšie bábätko a následne aj maminka. 

Aké druhy cvičenia, či aktivít sú vhodné? 

V prvých mesiacoch je to práve stimulácia v domácom prostredí a správna manipulácia, od pol roka je veľmi obľúbenou aktivitou práve baby plávanie, ktoré je veľmi dobré v kombinácií s cvičením na suchu v rôznych centrách. S obdobnými aktivitami môžme pokračovať aj v batolivom období, pričom je však dôležité si vopred pre zistiť vzdelanie lektora vedúceho pohybový krúžok. Žiaľ, v dnešnej dobe organizovanú pohybovú lekciu pre malé deti vedú aj lektori bez vzdelania a práve v tomto období je dôležité dodržiavať správny psychomotorický vývoj. V predškolskom roku už výber aktivít pre dieťa narastá, základy gymnastiky, loptové hry, tanečné krúžky... Akýkoľvek pohybový krúžok pre dieťa je vhodný, ak sa dieťa vyvíja všestranne a symetricky. 

Čo všetko môžeme ovplyvniť, ak budeme dieťatko stimulovať od narodenia? 

“Na dobrom začiatku, závisí všetko”, p. Eva Kiedroň. Pod stimuláciou rozumieme, správne nosenie, polohovanie, zdvíhanie, prebaľovanie, kojenie... teda, aká poloha je správna pre dieťa, aby sme ho zbytočne nepreťažovali, ale práve naopak, rozvíjali. Stimuláciou rozvíjam u dieťaťa hrubú motoriku, ktorá je základom rozvoja jemnej motoriky a mozgových činností dieťaťa. Príklad: Dieťa potrebuje chytiť hračku, pozrieť sa na ňu, kedy prechádza súhrou "oko ruka", ktorá je dôležitá nielen pre rozumový rozvoj. Potrebuje sa vedieť samostatne pretočiť z bruška na chrbát a z chrbta na bruško, aby zapojil bočné brušné svalstvo, ktoré bude potrebovať pri plazení, lození a nakoniec chytí hračku. 

Dá sa dieťatko vhodou pohybovou aktivitou pripraviť, napríklad na príchod do škôlky? Ako? 

Vstup dieťaťa do škôlky je preňho veľmi stresová situácia, ani my rodičia si to často neuvedomujeme. Zrazu príde okamih, kedy nie je s matkou, nerozumie, prečo už s ňou nemôže byť, iba ho tam nechá a odchádza… Je dôležité a priam nevyhnutné dieťa pripraviť na vstup do škôlky, aby sme mu pomohli jednoduchšie zvládnuť adaptáciu do samostatného fungovania. Veľmi vhodnou alternatívou je návšteva organizovanej pohybovej lekcie, kde dieťa má nastavené pravidlá, ktoré musí rešpektovať, vykonáva úlohy, ktoré sú mu zadávané a najmä je v sociálnom kontakte s inými rovesníkmi. Vznikajú prvé sociálne väzby, vytvára si prvé sociálne vzory. Minimálne 2x/týždeň je vhodné navštevovať pohybový krúžok.

Ako vieme pohybom ovplyvniť rozvoj iných kognitívnych funkcií?

Pohybom v Sport Kids Academy rozvíjame pozornosť, vnímanie, pamäť, myslenie, inteligenciu, teda aj kognitívne funkcie. Ako? Pomocou pohybových hier, ktoré majú zámer. Deti milujú pohyb a veľmi ho potrebujú a z čoho majú najväčiu radosť je HRA. Pomocou hry sa vieme učiť matematické funkcie, čísla, farby, písmená, geometrické tvary, vieme rozvíjať reakčné schopnosti, sústredenie a pamäť. To sú najdôležitejšie veci, čo dnes deťom absentujú v mladšom školskom veku a stačí, tak málo cielene sa zahrať.