Vysoký tlak je tichým zabijakom: Tieto potraviny by ste mali zaradiť do jedálnička, aby ste ho znížili

Vysoký tlak je tichým zabijakom: Tieto potraviny by ste mali zaradiť do jedálnička, aby ste ho znížili

13. 02. 2018

Fitness tréner Michael Achberger vám dnes povie o riziku vysokého tlaku aj u mladých ľudí. Odporúča nám niekoľko zdravých alternatív, ako ho prirodzene znížiť. Čítajte viac!

Vysoký krvný tlak (= hypertenzia) býva nazývaný "tichým vrahom" a je zodpovedný za veľkú časť srdcových problémov. Chorí sa spravidla cítia dobre. Vo väčšine prípadov vôbec nevedia, že sa v ich organizme deje niečo zlé, kým sa neobjavia vážne komplikácie.

Ak je krvný tlak príliš vysoký, musí srdce pracovať usilovnejšie, aby dodalo dostatok krvi, a tým aj kyslíka, do orgánov a tkanív v tele. To kladie na srdce a cievy veľké nároky. Vysoký krvný tlak je hlavným rizikovým faktorom pri postihnutí mozgovou mŕtvicou, pri vzniku infarktu myokardu a srdcovo-cievnych chorôb.

Prečítajte si: Superpotravina, ktorá ovládne rok 2018: Na tento zázrak nedáte dopustiť!

Liečivé účinky potravín

Od začiatku päťdesiatych rokov minulého storočia sú zverejňované štúdie potvrdzujúce vzťah medzi solením a vysokým krvným tlakom. Niektorí odborníci však považujú hypertenziu za chorobu vyvolanú viac nedostatkom vápnika ako častejšie udávaný nadbytok sodíka. Je však isté, že nadbytok soli môže už existujúci vysoký krvný tlak ešte zvýšiť a vyvolať následné komplikácie ako mŕtvicu, srdcový infarkt alebo zlyhanie obličiek. Ale len dlhodobé obmedzenie soli môže priniesť uspokojivé výsledky.

U mnohých potravín sa zistilo, že pomáhajú znižovať krvný tlak. Patrí k nim aj sója a jej produkty, ktoré obsahujú veľké množstvo potrebných látok.

Pravidelná konzumácia obilných vločiek pomáha znižovať krvný tlak a tiež priaznivo pôsobí pri niektorých chorobách srdca a po infarkte.

Zázračný elixír, ktorý sa odporúča užívať pri vysokom krvnom tlaku, je čerstvá šťava z červenej repy zmiešaná s medom.

Zeler je skutočný poklad, ktorý v mnohých smeroch priaznivo ovplyvňuje ľudský organizmus. Všetci pacienti s vysokým krvným tlakom by mali čo najčastejšie konzumovať zeler, ktorý má silné účinky proti hypertenzii.

Uhorka, prípadne uhorková šťava, pri pravidelnom užívaní pomáha znižovať krvný tlak.

Cibuľa znižuje vysoký krvný tlak a obsah tuku v krvi, navyše rozpúšťa krvné zrazeniny. Preto je skvelým prostriedkom proti srdcovému infarktu.

V Grécku sa vysoký krvný tlak už tisíce rokov úspešne lieči zvýšenou konzumáciou cesnaku. Aj pre nás je cesnak ľahko dostupný. Pravidelné užívanie cesnaku prináša výrazné a často úplne uspokojivé zníženie tlaku. Za rozumnú dávku sa uvádza 1 strúčik na osobu a deň alebo po 2-3 týždne 1-2 strúčiky cesnaku s týždennou prestávkou.

Chorým s vysokým krvným tlakom sú odporúčané grapefruity, pretože je v nich veľa draslíka, ktorý pôsobí proti hypertenzii. Pri skladovaní vydržia grapefruity podstatne dlhšie než ostatné citrusové plody a pritom nestrácajú chuťové ani nutričné ​​zložky.

Aj skromné jablká si určite zaslúžia viac pozornosti. Znižujú krvný tlak. Vedci prestížnej univerzity v Yale uvádzajú, že k zníženiu krvného tlaku stačí k jablkám čuchať. Vôňa jablka má vraj upokojujúce účinky, čo následne znižuje krvný tlak.

Do čela potravín určených osobám trpiacim vysokým krvným tlakom patria banány s veľkým množstvom dôležitého draslíka. Jeden banán obsahuje dostatočné denné množstvo draslíka, potrebné k udržaniu normálneho krvného tlaku a funkcie srdca.

Včelí med nie je len chutným sladidlom do čaju, ale aj potravinou s liečivým účinkom. Okrem hodnotných minerálnych látok obsahuje aj enzýmy, napr. acetylcholín, znižujúci krvný tlak.

Liečivé účinky vitamínov, minerálov a ďalších látok

Niektoré vitamíny môžu pomáhať pacientom s hypertenziou. Predovšetkým to sú vitamín E a vitamín B3. Okrem znižovania krvného tlaku dokážu znižovať aj hladinu cholesterolu.

Vápnik, ktorého dôležitosť pre zdravé kosti a zuby je všeobecne známa, dosahuje rovnaké výsledky ako látka znižujúca krvný tlak. Z niektorých štúdií vyplýva, že ak sa v mladšom veku konzumuje dostatok potravín s obsahom vápnika, môže byť spoločne s ďalšími vhodnými zdravotnými návykmi účinnou zbraňou proti vysokému tlaku v neskoršom veku. Dostatočný príjem vápnika chráni pred vznikom hypertenzie a pred bolesťami chrbtice. Rastlinné zdroje (mak, sója, listová zelenina, mrkva, petržlen, sušené figy, mandle) majú väčší obsah vápnika ako mlieko.

Tiež draslík je silný ochranca pred vysokým tlakom. Rad štúdií zhodne preukazuje, že ľudia, ktorých potrava obsahuje veľa draslíka, majú nižší krvný tlak než tí, ktorí ho v potrave majú málo. Ak zvýšite množstvo draslíka v strave, môžete znížiť množstvo liekov potrebných na zníženie vysokého krvného tlaku. Draslík pôsobí priamo na cievy a rozťahuje ich, čím znižuje krvný tlak.

"Srdcový” minerál horčík sa tiež účinne spolupodieľa na znižovaní krvného tlaku. Tento prvok, nevyhnutný ako prostriedok proti starnutiu, je obsiahnutý v mnohých potravinách. Majte teda na pamäti, že proti vysokému tlaku musíte jesť potraviny so zvýšeným obsahom horčíka.

Liečivo rutín s ostatnými bioflavonoidmi sa odporúča pri vysokom krvnom tlaku a ateroskleróze. Veľké množstvo rutínu nám dodá pohánka. Účinný efekt tejto látky sa zvyšuje vitamínom C, preto je vhodné k pohánke konzumovať surovú zeleninu.

Neprehliadnite: Takto sa vám zmení tvár po konzumovaní alkoholu, cukru, či mlieka: Všimli ste si jednu z týchto zmien?

Rady na záver - Úprava stravy! 

Obmedzenie konzumácie tukov, najmä živočíšnych, by malo mať vplyv na zníženie vysokého tlaku. Vyhýbajte sa tiež príliš sladkým pokrmom, zákuskom a sladeným nápojom. Pozor na kofeín a alkohol! Obmedzte pitie kávy, všetkých kofeínových nápojov a alkoholu, pretože mnohé štúdie potvrdzujú, že majú vplyv na zvýšenie krvného tlaku.

Ak máte nadváhu, chudnite!

Ak máte nadváhu, neexistuje účinnejšia cesta, ako znížiť krvný tlak. Nezabúdajte na pohyb! Cvičenie i relaxačné techniky sú overené spôsoby, ako znížiť riziká všetkých cievnych a srdcových ochorení.

TEXT: Michael Achberger
Foto: Profimedia

Súvisiace články